Auto’s vanaf ongeveer 200 PK vallen onder de categorie snel. Een gemiddelde auto in Nederland schommelt zo rond de 90pk. Meer dan voldoende om mee te kunnen in het Nederlandse verkeer. Auto’s die van fabriek uit met veel PK’s van de band af rollen zijn onderhoudsgevoeliger waarbij je dus vaker de garage dient te bezoeken voor een inspectie of beurt.
De onderhoudsintervallen zijn kleiner omdat de slijtage simpelweg hoger is bij deze auto’s. Er is in het productieproces rekening gehouden met deze hogere mate van slijtage maar tegelijk vragen deze auto’s om ook vaker onderhouden te worden met de juiste onderdelen en onderhoudsproducten. Een voorbeeld hiervan is dat bij de snellere Audi’s altijd wordt aangeraden om Castrol olie te gebruiken omdat deze bij hogere belasting en temperaturen voldoende dik blijft om het motorblok te smeren. Op de olieafdichting (dop) staat dit ook vermeld.
Ben jij voornemens om een vlotte occasion aan te schaffen? Ben dan extra alert op de volgende zaken omdat deze auto’s gekocht door de wat sportievere eigenaren die last hebben van de zogeheten “zware rechter voet”.
- Onderhoudshistorie? Wel of niet aanwezig? Dealer of Merkspecialist? Geen onderhoud is laten staan!
- Deze auto’s hebben vaak 18, 19, 20 inch wielen. Hoe zijn de banden? Zitten er A merkbanden op? Setje banden 600-1000 euro.
- Is de auto getuned/gechipt? Op zich niet altijd verkeerd, maar altijd factuur en historie opvragen. Niet aanwezig is niet kopen. (mijn persoonlijke mening = laten staan als het niet dealer af gedaan, bijvoorbeeld ABT of BRABUS).
- Controleer of er nog fabrieksgarantie of BOVAG garantie op zit en vraag ook wat hier wel of niet in begrepen zit. (vorig punt: vaak zorgt zelf tunen voor vervallen van de garantie!)