Een distributieriem of -ketting
De distributieriem of -ketting bevindt zich in het hart van de motor en is een erg belangrijk onderdeel. Simpel gezegd zit deze indirect bevestigd aan de krukas en de nokkenas. Dit zijn onderdelen die afhankelijk van het motortoerental meedraaien. Je kunt je dus voorstellen dat hier enorme krachten op terecht komen.
Distributieriem
Een distributieriem heeft een standaard onderhoudsinterval. Per merk en model verschilt dit en loopt dit erg uiteen. Een voorbeeld is: “Advies riem vervangen bij 100.000 km of na 5 jaar”. Dit betekent dat je de riem moet vervangen voordat de auto 100.000 bereikt heeft of als deze kilometerstand na 5 jaar niet bereikt is, je het alsnog moet vervangen. Als je te lang doorrijdt met een distributieriem loop je het risico dat deze stuk raakt. Einde oefening, vaak kan de motor dan de prullenbak in. In sommige gevallen alleen te redden door een volledige revisie.
In het onderhoudsboekje of systeem van de dealer staat vaak vermeld of deze is vervangen. Wat ook vaak voorkomt is dat er een sticker wordt geplakt in de motorruimte onder de motorkap met de datum en kilometerstand erop zodat je weet wanneer je er weer aan moet geloven.
Kosten van het vervangen verschilt per merk en model maar begint bij 300 en kan oplopen tot zeker 700 euro bij de duurdere automerken.
Distributieketting
De meeste auto’s hebben een distributieriem maar we zien dat steeds meer automerken een ketting verkiezen boven de distributieriem. Redenen hiervoor zijn de onderhoudskosten van de distributieriem. In de regel zijn distributiekettingen onderhoudsvrij maar het tegendeel is helaas waar. Vaak rekken deze kettingen uit waardoor deze een ratelend geluid gaan geven bij het stationair lopen. Dit is het best hoorbaar bij een koude start. Je hoort dan voor een seconde of twee een ratel. Hoe langer je de ketting hoort hoe langer hij is uitgerekt en hoe sneller je eigenlijk de boel moet laten vervangen voordat je de motor in de soep rijdt.
Kosten van een nieuwe kettingset verschillen net als bij de distributieriem per merk maar begint bij 350 euro en loopt op tot zeker 800 euro.
Automaat of schakel
De vervanging van de koppelingsplaten verschilt per auto maar begint vaak bij een honderdje of vier. Heb je een duurder automerk en betreft het een automaat dan kan dit zomaar de 1000 euro passeren. Daarnaast wordt vaak aangeraden om gelijk met de koppelingsplaten ook de drukgroep te vervangen; niet zozeer omdat de onderdelen veel kosten, maar omdat het aardig wat uurtjes kost om bij de koppeling te komen en deze weer in elkaar te schroeven. De drukgroep bevindt zich naast de koppelingsplaten en kan dan vanwege de reeds bestede tijd het beste ook vervangen worden.
In ernstige gevallen kan naast de koppeling en drukgroep ook de het vliegwiel stuk zijn. Dan ben je nog verder van huis en kan het echt in de papieren lopen. Het vliegwiel is een erg belangrijk onderdeel van de motor van een auto. Een vliegwiel is een wielvormig onderdeel van zwaar materiaal, gemonteerd op de krukas. Hierop is de koppeling gemonteerd. Het gewicht van de vliegwiel zorgt ervoor dat de boel in evenwicht blijft ondanks krachtenvelden en omwentelingen in de keten van de koppeling.
Bij een automaat geldt in principe hetzelfde. Ook deze heeft koppelingsplaten en een drukgroep. Vaak worden automaten onderhouden door deze te spoelen (flushen) nieuwe olie en filter erin te plaatsen. Door deze te onderhouden gaan de onderdelen in de versnellingsbak langer mee. Maar als deze op zijn, dienen ook deze vervangen te worden. Vooral bij de wat snellere auto’s wordt aangeraden om tijdig te versnellingsbak te spoelen.
Quattro, 4×4, Xdrive
Sommige mensen zweren bij een vierwiel aangedreven auto. Ja, het geeft je inderdaad meer grip bij gladde of bijzondere wegomstandigheden en voor de sportievere rijden geeft het meer zekerheid waardoor je extra hard door de bochten kunt scheuren.
Het onderhoud van dit onderdeel (differentieel, HALDEX) wordt vaak vergeten. Deze auto’s hebben een speciale aandrijflijn en ook deze dient tijdig onderhouden te worden door deze te voorzien van nieuwe olie. Wordt dit niet gedaan, kan je te maken krijgen met een slecht werkend of nog erger: een defecte aandrijflijn of differentieel. Vaak zit je al gauw boven de 1000 euro voor dit soort reparaties. Heb je een duurdere auto te pakken? Dan is 4000 heel normaal.
Koppakking
De koppakking is een pakking die zich bevindt tussen het motorblok (onderblok) en de cilinderkop. Net als elke pakking zorgt het voor een afdichting. Door de twee onderdelen goed af te dichten wordt voorkomen dat de verschillende vloeistoffen uit het blok bij elkaar kunnen belanden wat rampzalige gevolgen kan hebben. De vloeistoffen die lopen tussen het onderblok en de cilinderkop zijn olie en koelvloeistof.
Wanneer de koppakking lek is vermengen de olie en de koelvloeistof zich met elkaar. Als resultaat komt er dus vocht bij de olie die ervoor zorgt dat de olie in de motor niet meer goed kan smeren en er een onjuiste oliedruk ontstaat. Hier langdurig mee rijden kan ervoor zorgen dat onderdelen in het motorblok kapot gaan waardoor in het ergste geval het hele blok gereviseerd of vervangen moet worden. Doordat het koelwater/de koelvloeistof weglekt kan tevens overhitting ontstaan met alle gevolgen van dien.
Een lekke koppakking is te herkennen op verschillende manieren en op verschillende plekken. Een weggever waar je de motorkap niet voor open hoeft te doen is wanneer witte rookwolken ontstaan omdat er koelvloeistof terechtkomt in de hete cilinders tijdens de verbranding. Deze zorgen voor stoom die de uitlaatgassen wit kleuren. Ook kan je een lek herkennen aan:
- Lekkages vloeistoffen rondom de pakking.
- Mayonaise achtige substantie (sludge) onder de dop van de koelvloeistof en/of de motorolie
- Koelvloeistof is een heldere vloeistof die vaak rood, blauw of groen is. Wanneer hier olie bij is gekomen wordt dit troebel.
- Zet de verwarming aan. Als het gaat ruiken in de auto naar verbande olie, duidt dit op een lek.