Tegenwoordig zie je ze steeds meer. Import auto’s uit Duitsland en andere Europese landen. Dit fenomeen vind zijn oorzaak in het feit dat het aanbod van de meest gangbare auto’s in Nederland (<10.000 euro) erg is afgenomen en de vraag hiernaar is toegenomen. Die auto’s moeten ergens vandaan komen. Daarnaast kan het aardig wat schelen om zelf een auto te importeren.
Er kleeft echter wel een bepaald negatief stigma aan importauto’s. Volgens de Duitse politie is er bij een van de drie auto’s geknoeid met de kilometerstanden. Het terugdraaien van de kilometerstand is pure diefstal. Je brengt hiermee de waarde van de auto onterecht en illegaal omhoog. Tijdens het importproces, nog voordat de auto bij de RDW wordt aangeboden, kan een importeur ervoor kiezen de kilometerstand terugdraaien. Bij het aanbieden van de auto voor de RDW import keuring wordt dan de teruggedraaide kilometerstand geregistreerd. Die valse kilometerstand wordt dan de nieuwe waarheid.
Een andere reden waarom dit stigma is ontstaan is de wijze waarop autohandelaren hun winst proberen te maximaliseren door bewust een schade auto te importeren. Schade auto’s hoeven namelijk minder en in sommige gevallen geen BPM te betalen, wat duizenden euro’s kan schelen. BPM is de Belasting van Personenauto’s en Motorrijtuigen. Dit is een indirecte belasting die betaalt dient te worden bij de import van een auto wanneer deze wordt geregistreerd in Nederland. Deze schade auto wordt dan gerepareerd en aangeboden als occasion op de Nederlandse markt.
Ga je kijken voor een importauto ben dan extra scherp op de kilometerstand en eventuele schade (reparaties). Je kunt via de RDW achterhalen hoeveel BPM er is betaald waardoor je te weten komt of het een ex-schade auto betreft. Ten aanzien van de kilometerstand kan je deze proberen te controleren aan de hand van de onderhoudsboekjes. Deze zou tot aan het moment van import logisch moeten zijn. Bel vooral ook met de laatste eigenaar als het een garagebedrijf is geweest of de garage waar de auto voor het laatst in onderhoud is geweest.
Als je zelf weinig verstand hebt van het achterhalen van schade neem dan een aankoopkeuring in de hand. Vraag naar opties!